JAMOVI AS A TOOL FOR DATA ANALYSIS IN THE SUBJECT OF STATISTICS AND DESIGN OF EXPERIMENTS

Authors

  • Victor Lino Unidad Educativa Ciudad Jipijapa https://orcid.org/0000-0002-2302-3489
  • Daniel David Carvajal Rivadeneira Doctorando en Dirección de Proyectos, Universidad de Investigación e Innovación de México
  • Jaime Leonel Muñoz Zambrano Programa de Maestría en Planificación de Infraestructura Física de Obras Civiles – Instituto de Posgrado Universidad Estatal del Sur de Manabí
  • Yandry Marcelo Intriago Delgado Instituto de GeoGebra, Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.62

Keywords:

Análisis de datos, Jamovi, estadística y diseño de experimentos

Abstract

In the Statistics and Design of Experiments course of the Master's Degree in Physical Infrastructure Planning of Civil Works of the Universidad Estatal del Sur de Manabí (UNESUM), the aim is to promote a holistic approach where the theoretical and practical parts are combined. This study is carried out due to the imperative need to modernize educational and professional practices in statistics and design of experiments. The research aims to evaluate the effectiveness of Jamovi as a tool for data analysis. The methodology adopted is observational, cross-sectional and analytical. This work includes the review of research reports of the students of the first cohort, in addition a checklist was designed to evaluate key aspects of the use of Jamovi, and the application of theoretical approaches such as analytical-synthetic and inductive-deductive. Participants highlight the tool's ability to simplify statistical analysis, improve the interpretation of descriptive results and facilitate the application of hypothesis testing. In the conclusion, the strategic importance of adopting modern and accessible tools, such as Jamovi, is highlighted. This prepares students to face future analytical challenges in physical infrastructure planning of civil works and responds to the growing need to adapt to a constantly evolving technological environment. The research advocates the integration of tools of this type in the educational environment, highlighting their role in the optimization of analytical processes and the training of skilled professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á. (2017). Contexto y propuesta para la enseñanza de la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un itinerario didáctico. Épsilon-Revista de Educación Matemática, 34(95), 25–48. www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html

Álvarez, E., & Barreda, L. (2020). La estadística descriptiva en la formaciín investigativa del instructor de arte. Revista Conrado, 16(73), 100–107.

Avello, R., & Seisdedo, A. (2017). El procesamiento estadístico con R en la investigación científica. Medisur [Revista En Internet], 15(5), 583–586. http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3662

De la Torre, M., Junco, D., Marrero, M., & Rodríguez, I. (2023). Software Jamovi en la docencia de la asignatura Metodología de la Investigación. Editorial Ciencias Médicas, 37(4), 1–8.

De la Torre, M., Junco, D., Marrero, M., & Rodrpiguez, I. (2023). Software Jamovi en la docencia de la asignatura Metodología de la Investigación. ECIMED. Editorial de Ciencias Médicas, 37(4), 1–8.

Fernández, M. I. (2020). Ventajas de R como herramienta para el Análisis y Visualización de datos en Ciencias Sociales. Revista Científica de La UCSA, 7(2), 97–111.

Gamboa, M. (2022). Escala de medición estadística. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 13(1), 341–366.

Intriago, Y., Vergara, J., & López, R. (2023). Uso de los recursos didácticos , desde la analítica de aprendizaje en las transformaciones de la enseñanza de las matemáticas en la geometría. Juornal Scientific MQR Investigar, 7(3), 2278–2296. https://doi.org/https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023

Leppink, J. (2022). Data analysis: more expensive does not imply better. Revista Española de Educación Médica, 3(2), 12–13. https://doi.org/10.6018/edumed.516731

Lino, V., Barberán, J., Lopez, R., & Gómez, V. (2023). Analítica del aprendizaje sustentada en el Phet Simulations como medio de enseñanza en la asignatura de Física. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(3), 2297–2322.

https://doi.org/https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.2297-2322

Martínez, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: Aprender jugando. El caso de Kahoot. Opcion, 33(83), 252–277. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6228338

Montgomery, D. (2004). Diseño y Análisis de Experimentos (Segunda ed). Limusa Wiley.

Özyer, K. K. (2021). Ölçek Geliştirme ve Güvenirlik Analizleri : Jamovi Uygulaması. TAAR. Turkish Academic Research Review, 6(5), 1330–1384.

Roque, R. (2022). El software estadístico en la docencia y la investigación. Revista Realidades Educativas Entrelazadas, 1(1), 18–21.

Şahín, M., & Aybek, E. (2019). Jamovi: An Easy to Use Statistical Software for the Social Scientists. International Journal of Assessment Tools in Education, 6(4), 670–692. https://doi.org/10.21449/ijate.661803

Sánchez, A. (2019). Uso de programas estadísticos libres para el análisis de datos: Jamovi, Jasp y R. Revista Perspectiva, 20(1), 112–114. https://doi.org/10.33198/rpe.v20i1.627

Santabárbara, J., Lasheras, I., & Rubio, E. (2020). Taller de jamovi en residentes de medicina que cursan un postgrado de investigación: una experiencia docente. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 90–95. https://doi.org/10.6018/edumed.426491

Triola, M. (2018). Estadística (12A ed.). Pearson Educación.

Vásquez, C., & García, I. (2020). Statistical education for sustainable development in teacher training. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 24(3), 125–147. https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V24I3.15214

Veiga, N., Otero, L., & Torres, J. (2020). Reflexiones sobre el uso de la estadística inferencial en investigación didáctica. Intercambios-Dilemas y Transiciones de La Educación Superior, 7(2), 97–104.

Published

2024-03-28

How to Cite

Lino, V., Carvajal Rivadeneira , D. D., Muñoz Zambrano , J. L. ., & Intriago Delgado , Y. M. (2024). JAMOVI AS A TOOL FOR DATA ANALYSIS IN THE SUBJECT OF STATISTICS AND DESIGN OF EXPERIMENTS. REVISTA ALCANCE, 7(1). https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.62

Most read articles by the same author(s)