COMPARATIVE ANALYSIS OF THE ANTI-PLAGIARISM TOOLS TURNITIN AND URKUND

Authors

  • Carlos Rivero Universitad Tecnica de Manabi

DOI:

https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.64

Keywords:

Impact, academic plagiarism, software, Turnitin, Urkund

Abstract

At present, plagiarism is a serious problem worldwide, which violates copyright and ethically. This article emphasizes the detection of verbatim copy from the Internet, to then analyze the impact that this has at an academic and professional level. It is intended as a practical objective the use and performance of detection of possible plagiarism found in different types of documents, theses, articles, among others. As a methodology, a quantitative and bibliographic analysis was obtained that allowed the failure rate to detect plagiarism in percentages that rises significantly with these tools, having a margin result for any organization. As a result of this work, tests were carried out on 30 analyzed documents that are identified when the authors of a scientific report use ideas or texts that belong to others and present them as originals. Concluding plagiarism is dishonest behavior and when discovered it can have dangerous consequences when published on any website.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, M. (2019). Plagio, un problema emergente en la escritura académica. Revista Uruguaya de Cardiología. 34(2). 1-17. https://ruc.suc.org.uy/RUC/article/view/60

Alharbi, M, A, Al-Hoorie, A,H. (2020). Comentarios de compañeros de Turnitin: ensayos controvertidos frente a ensayos no controvertidos. Int J Educ Technol High Educ. 17(17). 1-17. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00195-1

Álvarez Carrasco, R. I. (2019). Autoría, Plagio y Sistemas Para Prevenirlo: Authorship, Plagiarism, and Systems to Prevent It. Acta Herediana 62(1). 66-72. https://www.patologiaclinica.pe/archivos/autoria-plagio-y-sistemas-para-prevenirlo-01062022123411.pdf

Bugallo Montaño B. Sobre el plagio… esa plaga. Revista de Derecho Público. 2013; 22(44):13-42.

Díaz Arce, D. (2017). Evaluación del desempeño de tres herramientas antiplagio gratuitas en la detección de diferentes formas de copy-paste procedentes de internet. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 1(59). 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.59.812

EcuadorUniversitario.Com. (2013). SENESCYT anuncia nuevas políticas para el desarrollo de la educación superior. https://ecuadoruniversitario.com/noticias_destacadas/senescyt-anuncia-nuevas-politicas-para-el-desarrollo-de-la-educacion-superior/

Espinoza, E. (2020). El plagio, un flageloen el ámbito académico ecuatoriano. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 407-415.

Fuentes, M. (2019). Instrumentos de evaluación para verificar originalidad de investigación en tesis. Revista Innova Educación. 1(3). 400-410. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.03.012

Real Academia Española, Diccionario de la lengua española (2011). Plagio. URL. http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsulta? TIPO_BUS=3&LEMA=plagio

Rivadeneira Chilán, M, J. (2017). Estudio comparativo de las interfaces programaciones aplicaciones (api´s) de búsqueda actuales para la generación de aplicaciones anti plagio de documentos de la carrera de ingeniería en sistema computacionales. (Tesis de Grado). Universidad Estatal del Sur de Manabí.

Soto, A. (2011). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. Revista E-Ciencias de la Información, 2(1), 1-14.

Turnitin. (2021). Somos Turnitin. Turnitin. https://www.turnitin.com/es/acerca-de

Vargas, F. (2019). Apropiación y plagio académico: un estudio de caso sobre una alumna debutante en la escritura en la educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 155-179. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a09

Villacreses Cantos, J. (2021). Percepción del plagio académico en estudiantes y docentes universitarios. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 11(1), 151–169. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i1.442

Urkund. (2020). Sistema antiplagio de Urkund. Urkund by Ouriginal. https://www.urkund.com/es/el-sistema-urkund/

Published

2024-03-28

How to Cite

Rivero, C. (2024). COMPARATIVE ANALYSIS OF THE ANTI-PLAGIARISM TOOLS TURNITIN AND URKUND. REVISTA ALCANCE, 7(1). https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.64