ACCOMPANIMENT OF THE FAMILY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.67

Keywords:

family support, teaching-learning process, methodological strategy.

Abstract

Recent research has highlighted the importance of the role of the family and teachers in this process, as well as the lack of collaboration between both parties due to a lack of understanding of roles and needs. In this context, the deficient involvement of the family in the educational process in the "Autónomo de Manabí" Fiscal Educational Unit is identified as a scientific problem. In Ecuador, reasons include lack of income, lack of resources for homeschooling, and lack of parental capabilities. The general objective is to design a methodological strategy for family support to strengthen the teaching-learning process in high school students and involve families in the educational process of their children. This strategy is based on detailed research and analysis of the specific requirements and contexts of the school community. In addition, experts have evaluated the methodological strategy to ensure that it is viable and relevant in the educational field. The importance of the study to improve academic performance and the comprehensive development of students justifies it. The methodology integrates qualitative and quantitative approaches through the use of tools such as surveys and interviews. The research aims to improve the relationship between family and school by creating an environment that supports the learning of high school students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, Y., Barrera, A., y Breijo, T. y. (2021). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Mendive 16 (4) 610 – 623. En: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n4/1815-7696-men-16-04-610.pdf.

Álvarez, M., Herrera, O., y Guzmán, N. (2021). Estrategias de Acompañamiento Educativo y Familiar en la Educación Inicial. Lasallista de Investigación.

Balarín, M., & Santiago, C. (2022). La calidad de la participación de los padres de familia y el rendimiento estudiantil en las escuelas públicas peruanas. En M. Blarin. Lima: GRADE; Niños del Milenio.

Beltrán, J. (2020). LA IMPORTANCIA DEL ACOMPAÑAMIENTO FAMILIAR EN EL PROCESO FORMATIVO EN LA ESCUELA RURAL. Católica de Oriente, 1–28.

Carvajal, D. J., Martes Mass, S. R., Posada García, J. D., Rodríguez Sierra, A. V., y Sánchez Celis, É. (2022). Acompañamiento familiar en el proceso formativo y académico de estudiantes de primaria en la Institución Educativa Rural San Miguel, ubi. Plumilla Educativa, 43–68. https://doi.org/https://doi.org/10.30554/pe.1.4523.2022

Castillo, M., Tapia, A., y Uriol, T. (2021). ACOMPAÑAMIENTO FAMILIAR Y PROCESO DE APRENDIZAJE EN ESTUDIANTES DEL NIVEL PRIMARIO. Hacedor - AIAPÆC.

Chacón, M., y Alcedo, Y. (2015). Capital cultural, contexto familiar y expectativas en la educación media. Acción Pedagógica. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?

Diloné, H., y González, P. (2010). Acompañamiento pedagógico y profesionalización docente: sentido y perspectiva. Ciencia y sociedad.

Gallegos, A. (2020). Aproximación teórica a las estrategias de acompañamiento en el ambiente familiar y escolar. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD.

Gamboa, D., y Rubio, L. (2021). Acompañamiento de las familias en el proceso formativo de los educandos del grado 1° de la IE Colegio Antonio Nariño de Cúcuta. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Gavilánez, M. (2022). Nivel socioeconómico de la familia y competencias parentales protectoras. Prohominum. https://doi.org/10.47606/acven/ph0160

Gomez, I. (2022). Educación virtual en tiempos de pandemia: Incremento de la desigualdad social en el Perú. Scielo Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints

Gonzales, T. (2021). Absentismo y abandono escolar: Una situación singular de la exclusión educativa. España: REICE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140102.pdf

Guadalupe. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH.

Lastre Meza, K., López Salazar, L. D., & C., &. A. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente,. 21(39), 102-115.

Lattanzi, R., & Vanegas, C. (2020). Acompañamiento de prácticas pedagógicas de formación inicial: un self-study a partir del rol como profesora guía. Revista Iberoamericana de Educación, 82(1), 141–160. https://doi.org/doi.org/10.35362/rie8213660

Madrid, T. (2019). La educación en Ecuador. Revista Andina de Educación, 2(1), 8-17.

Marín, G. (2023). Escritura creativa para fomentar el aprendizaje significativo. Caso de la institución educativa Filadelfia (. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar,.

Molano, L., Torres, L., Núñez, Á., Barranco, L., y Castellar, M. (2020). Acompañamiento familiar y rendimiento académico en estudiantes colombianos en edad escolar. AVFT–Archivos Venezolanos.

Napa, Z. (2023). Los recursos didácticos como apoyo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes. Journal Scientific, 7(3). https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.4078-4105

Navarro, M., & Campana, A. (2019). Contexto sociocultural familiar y nivel de desarrollo de las habilidades comunicativas en estudiantes de la Especialidad de Educación Primaria. Big Bang.

Navas, L. (2021). La comunicación familiar padres-hijos y su impacto en el contexto educativo ecuatoriano. Digital Publisher CEIT (.

Palma, M. (2023). Estrategias y actividades para involucrar a los padres de familia en el desarrollo de sus hijos (as). https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

Porlán, R. (2022). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de educación ambiental y sostenibilidad,, 01-13. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1

Roa, Rueda., A. C., & Suárez, L. M. (2023). Estrategia de gestión comunitaria: Implementación de escuela de familias. “Escuchar para Comunicar” en el IED–SER sede Rafael Pombo.

Rodríguez, H., González, B., y Villegas, V. (2023). La importancia de la participación de los padres en escuelas rurales a nivel básico. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i1.3710

Santos, V., Naranjo, T., Cedillo, T., & Mayanza, O. (2022). Funciones del Trabajador Social en la educación formal. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación.

Urbina Ortega, D. K. (2021). Acompañamiento de las familias en el proceso formativo de los educandos del grado 1° de la IE Colegio Antonio Nariño . Cucuta: Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios).

Vélez, V. K. (2023). Influencia del acompañamiento familiar en el rendimiento académico del área de lengua y literatura. Tavira. Revista electrónica de formación de profesorado en comunicación lingüística y literaria, 1-13.

Published

2024-03-28

How to Cite

Loor, C., Quijije Rios, M. A. ., Macías Solórzano, J. V. ., & Osorio Palacios, A. M. . (2024). ACCOMPANIMENT OF THE FAMILY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF HIGH SCHOOL STUDENTS. REVISTA ALCANCE, 7(1). https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.67

Most read articles by the same author(s)