BULLYING AND ITS IMPACT ON ACADEMIC PERFORMANCE IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.68

Keywords:

: teaching, learning, conflict, strategy

Abstract

Bullying and academic performance in basic education students have an intrinsic relationship, given that it is regularly revealed that students who are victims of abuse find it difficult to get involved in the teaching-learning process; a situation that also affects the perpetrator and the observer. The objective is to implement a pedagogical strategy to prevent bullying and the academic performance of basic education students. The methodology used contemplated the methods from the theoretical order: historical – logical, analysis – synthesis, inductive – deductive. The main results were: that students know about the issue of bullying, which has been addressed in training and general talks; however, it is revealed that there are manifestations of disrespect among classmates, which motivates conflicts of various natures. 60% of students indicated that they had been victims of bullying, with emphasis on offensive nicknames, theft of supplies and verbal abuse, including cyberbullying. In conclusion, implementing the pedagogical strategy for preventing bullying is essential for improving the academic performance of basic education students of the aforementioned educational unit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Conopoima Moreno, Y. D. (2019). Acoso escolar una realidad presente en las instituciones educativas. Espíritu Emprendedor TES, 3(1), 116. https://doi.org/10.33970

Graso, P. (2020). Rendimiento académico: un recorrido conceptual que aproxima a una definición unificada para el ámbito superior. Revista de Educación (20), 91.

Jacobi Zuñiga, M., Cruz Perez, O., Ocaña Zuñiga, J., & García Lara, G. (2019). Problematización del acoso escolar en estudiantes: una alternativa de intervención. Revista iberoamericana de las ciencias sociales y humanísticas, 8(16). https://doi.org/10.2391

Ley Organica de Educación Intercultural. (2021). Ley Organica de Educación Intercultural. En MINEDUC, Registro Oficial Suplemento 417 de 31-mar.-2011 (pág. 69).

Llaguno Gómez, A. G. (2020). Impacto de la violencia escolar en el rendimiento académico de los estudiantes de educación básica de la unidad académica "Rafael Mendoza Avilés". [Tesis de grado. Universidad de Guayaquil].

Meza Arguello, H. L., Obaco Soto, E. E., & Sabando García, Á. R. (2021). El acoso escolar y rendimiento académico: una relación negativa para el aprendizaje y la convivencia escolar. Revista Cognosis, 6(3), 108. https://doi.org/10.33936

MINEDUC. (2020). Apoyo a las familias al rendimiento académico de hijo e hijas. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/10/Guia-Apoyo-de-las-familias-al-aprendizaje.pdf

MINEDUC. (2023). Educar es prevenir. Mi escuela segura. Quito, Ecuador.

Ordoñez Ordoñez, M. C. (2021). El acoso escolar como constructo psicosocial y educativo. Un estudio sobre las experiencias subjetivas en las infancias y adolescencias. [Tesis doctoral . Universidad Nacional De La Plata].

Peña Casares, M. J. (2021). Intelegencia emocional, bienestar, y acoso escolar en estudiantes de educación primaria y secundaria. Journal of sport and health research, 13(1), 81. https://doi.org/1989-6239

Podestá González, S. (2019). Metáforas del rol docente en una intervención sobre acoso escolar. Psicopersèctivas, 18(1), 9. https://doi.org/10.5027

Ramírez Jaramillo, A., & Suarez Valencia, J. (2021). Bullying, ciberbullying y acoso escolar LGBTuns revisión bibliografica. España: [Tesis de Grado. Universidad de Jaen] .

Romero Salazar, D. G., Mejía Mendoza, J. A., Murillo Ocampo, K. I., & Granda Asencio, L. Y. (2021). El bullying un flagelo contemporáneo presente en el contexto educativo ecuatoriano. Scielo, 17(80), 253. https://doi.org/247-254

Ruiz, M., Santibañez, R., & Laespada, T. (2020). Acoso escolar: adolescentes víctimas y agresores, la implicación en ciclos de violencia. Bordón revista pedagógica, 118.

Rusteholz, G., & Mediavilla, M. (2022). El impacto del acoso escolar en el rendimiento académico en España. (J. S. Feduchi, Ed.) Fundación Alternativa. https://doi.org/978-84-18677-50-2

Stopbullying.gov. (10 de Nobiembre de 2021). Stopbullying.gov. Stopbullying.gov: https://espanol.stopbullying.gov/acoso-escolar-mkis/se%C3%B1ales-de-advertencia#:~:text=Dificultad%20para%20conciliar%20el%20sue%C3%B1o,o%20disminuci%C3%B3n%20de%20la%20autoestima

Tapia Toscano, C. A. (2022). Análisis del bajo rendimiento provocado por el acoso escolar en estudiantes de primero de bachillerato durante el perido lectivo 2021-2022. [Tesis de grado. Universidad Central Del Ecuador].

UNESCO. (15 de Mayo de 2023). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.unesco.org/es/health-education/safe-learning-environments

Published

2024-03-28

How to Cite

Ososrio, A. maria, Matute Castro, G. R. ., Pinargote Piloso, C. A. ., & Loor Campozano, C. A. (2024). BULLYING AND ITS IMPACT ON ACADEMIC PERFORMANCE IN BASIC EDUCATION. REVISTA ALCANCE, 7(1). https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.68

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)