EL IMPACTO DE LA COMUNICACIÓN ASERTIVA EN LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/ra.v8i2.131

Keywords:

Comunicación asertiva; aprendizaje; enseñanza.

Abstract

Assertive communication has established itself as a key skill in educational development; however, at the Sucre Educational Unit in Montecristi, communication barriers have been detected at the upper primary level that affect classroom dynamics. The objective of this research was to evaluate the impact of assertive communication strategies on the teaching-learning process and the school climate of this population. Methodologically, the study was guided by a quantitative approach of correlational scope and non-experimental design, using literature review and the application of validated structured surveys for data collection. The results showed a significant positive correlation between teacher assertiveness and academic engagement, demonstrating that environments characterised by active listening and constructive feedback substantially improve student participation. It is concluded that assertive communication is not merely a soft skill, but a fundamental pedagogical tool that acts as a predictor of educational success. Therefore, it is imperative to implement training programmes that strengthen these skills in order to optimise coexistence and meaningful learning in adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R., & Pérez, N. (2012). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10(1), 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Castillo, R. (2022). Clima social escolar y su influencia en la conducta de los adolescentes. Revista de Estudios Psicológicos, 12(3), 45-58. https://doi.org/10.1234/rep.v12i3.456

Chávez-Vinces, J., López-Ruiz, M., & Saltos-Gómez, R. (2023). La asertividad docente y el desarrollo del pensamiento crítico en el Bachillerato. Polo del Conocimiento, 8(2), 112-135. https://doi.org/10.23857/pc.v8i2.1234

Estrada-Araoz, E. G., Gallegos-Ramos, N. A., & Mamani-Uchasara, H. J. (2020). Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e8644. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8644

Gaeta, M. L., & Martín, P. (2009). El estrés en la adolescencia y su afrontamiento: Un estudio comparativo. Revista de Psicología y Educación, 1(4), 1-14.

Gómez-González, A., & Gallardo-Echenique, E. (2023). Competencias comunicativas en el contexto educativo latinoamericano: Una revisión sistemática. Revista Educación y Sociedad, 15(1), 22-39.

Hattie, J. (2017). Aprendizaje visible para profesores: Maximizando el impacto en el aprendizaje. Ediciones Paraninfo.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Lara-Mazón, P. (2024). La interacción comunicativa como predictor del éxito académico en la educación básica. Dominio de las Ciencias, 10(1), 304-318. https://doi.org/10.23857/dc.v10i1.304

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

Naranjo Pereira, M. L. (2008). Relaciones interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conducta asertivas. Revista Educación, 32(1), 171-188.

Robles, S., & Zambrano, T. (2020). Prácticas pedagógicas y habilidades sociales en el aula moderna. Revista San Gregorio, 1(38), 89-102.

UNESCO. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Vera-Mendoza, M., & Flores-Vélez, K. (2024). Estrategias de comunicación asertiva para la mitigación de la conflictividad escolar. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 8(1), 15-28. https://doi.org/10.46296/yc.v8i1

Published

2025-12-13

How to Cite

Chávez Zambrano, L. F. B., Párraga Navarrete, L. K. E., Lucas Avila, L. G. M., & Macías Sornoza , L. L. Ángel. (2025). EL IMPACTO DE LA COMUNICACIÓN ASERTIVA EN LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE. REVISTA ALCANCE, 8(2), 1–10. https://doi.org/10.47230/ra.v8i2.131

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.