MOOCS AS STRATEGY TO PROMOTE INNOVATIVE PEDAGOGICAL SKILLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.65

Keywords:

Education, challenges, information, digital.

Abstract

One of the main needs of modern education is to create interactive web resources to improve pedagogical work in classrooms and develop digital skills necessary to face global challenges. The objective is to promote digital pedagogical skills that allow teachers at the Quince de Octubre School to innovate teaching-learning processes. The research has a mixed approach, it was carried out quantitatively since the results obtained from the survey were tabulated and analyzed, it was also complemented with the qualitative approach since the teachers were observed in the use of digital classroom tools. The hypothetical deductive and comparative method was considered for the analysis of relevant information and data. It was concluded that applying a MOOC model as a digital teaching tool favors teaching activities and enhances interaction and participation within the classroom; however, the lack of technological resources in educational establishments continues to affect learning as it limits teaching actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argote J. (2015). Opinión del alumnado acerca de los MOOC - Un estudio de caso. Málaga: Publicaciones y Divulgación Científica.

Barreto C. (2017). Las Tic en educación superior: Experiencias de innovación. Colombia: Universidad del Norte.

Carneiro, R., Toscano, C., & Diaz, T. (2021). Los desafíos de las TIC. Madrid: Santillana. https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf

E, V. (2018). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Barcelona: Ediciones OCTAEDRO.

Fernández M. (2018). Los cursos Mooc y su aplicación en el desarrollo del aprendizaje. Dialnet, 67.

Figueroa C. (2019). El proceso de aprendizaje y sus avances educativos. Scielo , 22.

Gallardo M. (2019). Los cursos ministeriales y su aporte en la capacitación docente. Dialnet, 24.

Gómez, L. E., Muriel, L. E., & Londoño, D. A. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC1. Encuentros, vol. 17, núm. 02, pp. 118-131: https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/

Gonzaléz, Á. (2003). Formación basada en las Tecnologías. Virgilia. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8909/Etesis_1.pdf

Lazo J. (2016). Panorama actual de los MOOC en instituciones y universidades del Ecuador. Revista Iberoamericana, 385.

López, J., Pozo, S., Vázquez, E., & López, E. J. (2019). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español. Revistas Fuentes: https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/8618/10419

Méndez, M. d., Hidalgo, M., & Alamán, A. P. (2020). Análisis de la satisfacción laboral del profesorado de español como lengua extranjera (ELE). Foro de profesores de E/LE, Nº. 16, 2020, pág. 161: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7702020

Mirete, A. (2010). Formación docente TICS. INFAD, 35-44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf

Ochoa V. (2015). Efecto educomunicacional del curso MOOC Diseño en Ecuador-Haremos Historia y su contribución al posicionamiento de la Universidad del Azuay. Scielo, 23.

Pinto, G. (2015). Competencias digitales y su aplicación en el procesos de enseñanza. Quito: UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/5219/1/T-UCE-0010-001.pdf

Vera, F. (2014). Diseño e implementación de un MOOC para el desarrollo de competencias digitales docentes. Universidad Casa Granda .

Published

2024-03-28

How to Cite

Matute, G., Choez Parrales, H. A. ., Ponce Chuiquito, D. M. ., & Luna Sornoza, E. E. . (2024). MOOCS AS STRATEGY TO PROMOTE INNOVATIVE PEDAGOGICAL SKILLS. REVISTA ALCANCE, 7(1). https://doi.org/10.47230/ra.v7i1.65